جشنواره سالانه قبیله کیلاش پس از آیین های "چله جوشی" به پایان رسید.

جشن سالانه مذهبی قبیله ای که متولی کهن ترین دین، تمدن و فرهنگ کیلاش است، پس از برگزاری همه مراسم و آیین های "چله جوشی" در دره بامبوریت به پایان رسید.

جشن سالانه مذهبی قبیله ای که متولی کهن ترین دین، تمدن و فرهنگ کیلاش است، پس از برگزاری همه مراسم و آیین های "چله جوشی" در دره بامبوریت به پایان رسید. در آخرین روز مراسم عقد سنتی بین زوج های جوان نیز انجام شدند. آقای وزیرزاده، مشاور سر وزیر در امور اقلیت ها در مراسم اختتامیه شرکت کرد. نکته قابل توجه این جشنواره گروهی از دوچرخه سواران مالزی بود که پس از بازدید از مقاصد گردشگری مختلف در خیبرپختونخوا، به جشنواره "چله جوشی" روی آوردند و از طریق دره های حسین به کیلاش رسیدند. در آخرین روز جشنواره "چله جوشی" آیین ها و رقص های سنتی و فرهنگی از جمله "گهونا جوشی" اجرا شد. در این مراسم قبایل کیلاش از سه دره از جمله دره بریر، ریمبور و بامبوریت، گرد هم آمدند و جشن گرفتند.

(روزنامه‌ نوای وقت مورخ ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱).

معرفی مختصری از قبیله کیلاش:

کیلاش قبیله ای  معروف به کافرستان در دره کوه های هندوکش و در ناحیه چیترال، ایالت خیبرپختونخوا واقع است. این قوم به زبان کیلاشی صحبت می کند. فرهنگ آنها با جمعیت مسلمان محلی بسیار متفاوت است و گردشگران از نقاط مختلف جهان به تعداد زیادی برای دیدن این فرهنگ به دره کیلاش می آیند. این قبایل از نظر مذهبی به خدایان زیادی اعتقاد دارند و زندگی آنها تحت تأثیر طبیعت و آموزه های معنوی است. در این قبیله تأثیرات فرهنگ روم باستان در طول زمان کاهش یافته و تأثیرات بیشتر فرهنگ‌های هند و ایرانی امروزه بارزتر است. فرهنگ کیلاش توسط یونسکو یک فرهنگ بین المللی اعلام شده است. از نظر مذهبی برخلاف دیگر جوامع پاکستان، تعامل اجتماعی بین زن و مرد بد تلقی نمی شود. "باشیلانی" روستایی مجزا و جداگانه برای زنان است. فقط زنان باردار باید در اینجا زندگی کنند و فرزندان متولد شده باشیلانی" نامیده می شوند. پس از تولد فرزند، زنان باید پاک شوند و زن تنها پس از گذراندان این مدت در روستای مذکور می تواند نزد شوهرش برگردد. ازدواج با رسم فرار از خانه رایج است. دختران جوان و زنان متاهل نیز از خانه فرار کرده و می توانند ازدواج کنند. مصرف الکل برای آنها ممنوع نیست. مردگان خود را در طول سال نگه می دارند و در پایان سال جشن می گیرند.

کد خبر 12270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =